نقش مدیریت در کیفیت عملکرد نیروی انسانی، پویان قدملی

نقش مدیریت در کیفیت عملکرد نیروی انسانی

به نام خداوند بخشنده و مهربان

 با سلام خدمت تمامی استادان و همکاران عزیز

همه ی ما میدانیم و بارها من در مقالات قبل هم ذکر کردم که نیروی انسانی بزرگترین سرمایه شرکت ها محسوب می‌شوند، و در راس این موضوع، پوزیشن مدیریت بسیار قابل اهمیت می‌باشد.

در مدیریت، برای ارائه بهترین کار، باید در هر یک از این هفت حوزه، کارایی خوب و قابل قبولی داشته باشید. فقدان هر یک از این عملکردهای هفت گانه، میتواند منجر به شکست شما به عنوان یک مدیر عالی شود.

 

1 – برنامه ریزی

برنامه ریزی مهم ترین مهارت مدیریتی و اولین عملکرد حیاتی است. توانایی شما در برنامه ریزی دقیق آنچه می‌خواهید یا آنچه که باید انجام شود، شما را قادر می‌کند تا خیلی بیشتر و بهتر از کسی که بی‌برنامه است، کارهای خود را انجام دهید، در حقیقت این خصوصیت شما را متمایز نسبت به بقیه همکاران می‌کند و خیلی سریع باعث پیش گرفتن از رقبا می‌شوید.

قانون پیروزی در مدیریت، ثبت تفکر بر روی کاغذ است. اهداف خود را بنویسید و کاملاً آنها را شفاف سازی کنید. فهرستی با جزئیات کامل از هر قدمی که برای رسیدن به اهداف خود می‌خواهید بردارید، تهیه کنید. چک لیستی از آن کارها به ترتیب الویت زمانی تهیه کنید تا بدین ترتیب بتوانید طبق آن مرحله پیش بروید.

هرچه هدف و برنامه ریزی ها شفاف تر باشند، سریع‌تر و بهتر می‌توان کارها را انجام داد.

لازم به ذکر است که اهداف کاملا باید حقیقی و واقعی باشند، نسبت به ابزاری که در اختیار شما می‌باشد، نسبت به دایره‌ی عملکرد که برای شما در سازمان تعریف شده است، باید تمامی برنامه ریزی های خود را انجام دهید.

 

2 – سازماندهی

دومین عملکرد حیاتی مدیریت، سازماندهی است. زمانی که برنامه ریزی را انجام دادید، باید افراد، سرمایه، منابع و سایر نیازها را گرد آورید تا اهداف را به واقعیت تبدیل کنید.

بهترین مدیران، بهترین در برنامه ریزی و سازماندهی هستند. در نتیجه آنها می‌توانند عملکردهای مختلف افراد بسیاری را با هم هماهنگ و سازماندهی کنند تا کاری پیچیده را به سرانجام برسانند.

در حقیقت مدیر‌، به تمامی امور یک نظم خاصی می‌بخشد  و از این نظم برای پیش بردن اهداف سازمان استفاده می‌کند.

برای درک این مطلب‌، بهتر است یک مثال واقعی بزنم برای شما عزیزان

در سال 1394، من مشغول فعالیت در یک شرکت خیلی قدرتمند در صنعت پوشاک بودم، مدیر عامل مجموعه یکسری دغدغه هایی داشت که هر یک از مدیران ارشد این سازمان، وظیفه داشتند تا به این موضوعات رسیدگی کنند و حل و فصل کنند. اما زمان زیادی می‌گذشت و تمامی کارها تا نصفه انجام می‌شد، اما نتیجه‌ی مطلوب حاضر نمی‌شد.

از من خواستند تا این موضوع را بررسی کنم، زمانی که وارد جزئیات بیشتر کار شدم، دیدم مدیران هر واحد از دانش و تجربه‌ی خیلی خوبی برخوردار هستند، اما چیزی به اسم ماتریس هماهنگی بین واحدهای خودشان و بالا رتبه ها ندارند.

همین موضوع باعث میشد که تمامی مسایل به صورت نصفه ، معلق بماند و به نتیجه نرسد.

پیشنهادی که در آن سازمان دادیم و عملی کردیم این بود که برای مدیر عامل و سهامداران و شرکا و مدیران بالا رتبه ی آن شرکت یک کد تعریف کردیم. در جدول ماتریس هماهنگی، هر شخص دارای یک کد بود با شرح وظایف، با چارت اجرایی و به همراه کسانی که اطلاع خواهند یافت.

به همین صورت ما هم یک برنامه ریزی دقیق تری برای امورات داشتیم ، هم با ایجاد یک چارت، در حقیقت ما سازماندهی کردیم و توانستیم خیلی زودتر از چیزی که انتظارش را داشتیم به نتیجه برسیم.

پس ما همیشه با برنامه ریزی و سازماندهی کردن موضوعات می توانیم به بهترین نتیجه برسیم.

 

3 – بهترین افراد را انتخاب کنید

سوّمین عملکرد حیاتی، مدیریت ساماندهی افراد است. توانایی شما در انتخاب بهترین افراد جهت کمک به شما به عنوان یک مدیر برای رسیدن به اهدافی که معین کرده اید، امری اساسی است. در بسیاری موارد، یک فرد ضعیف یا ناکارآمد در یک شغل کلیدی می‌تواند منجر به شکست کسب و کار شود.

 

4 – فراگیری نحوه واگذاری کار به دیگران

چهارمین عملکرد حیاتی، واگذاری کارها است. واگذاری کار، مهارتی حیاتی است که باید آنها را یاد بگیرید، چون شما را قادر می‌سازد که بهترین بازدهی را داشته باشید و کاری کنید که کارکنان شما به بهترین نحو سهم خود را در قبال کار ایفا کنند.

 

5 – همیشه ناظر کارتان باشید

لازمه نظارت این است که افراد کاملاً در مورد توقعی که از آنها دارید و استانداردهایی که تعیین کرده اید، شفاف باشند. سپس شما به طور منظم روند کار را کنترل می‌کنید تا مطمئن باشید که کار به موقع و مطابق با استانداردی که تعیین کردید و به توافق رسیدید، انجام شود. وقتی افراد بدانند که شما به اندازه کافی به کار اهمیت می‌دهید و به طور منظم پیشرفت را کنترل می‌کنید، خیلی بهتر و بر طبق برنامه کار را انجام می‌دهند.

 

6 – افراد را آگاه نگه دارید

ششمین عملکرد حیاتی مدیریت، گزارش است. زمانی که کاری انجام می‌دهید، یا وقتی که دچار مشکل یا معضلی می‌شوید، لازم است که افراد پیرامون شما از اوضاع، چه خوب و چه بد با خبر باشند.

مکالمات بین شما و رئیس تان باید شفاف و مطابق با حقیقت باشد. برنامه‌ای مدون برای جلسات دونفره و رو یا روی با رئیس خود داشته باشید تا همیشه رئیس خود را از کاری که انجام می‌دهید و چگونگی آن آگاه کنید. همچنین در ارتباط بودن با همکاران و هم ردیفان خودتان هم لازم است، افرادی که شما کنترلی بر آنها ندارید اما باید از عملکرد شما آگاه باشند تا کار خود را در حد استاندارد انجام دهند.

 

7 – معیارهای شفاف را معین کنید

هفتمین عملکرد حیاتی مدیریت، سنجش و ارزیابی است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، در این مرحله شما باید استانداردهایی شفاف برای خواسته هایتان تعیین کنید تا تمام کارکنان دقیقاً بدانند چگونه عملکرد آنها سنجیده می‌شود.

آیا شنیده اید که : ⁽⁽ اگر قادر به اندازه گیری چیزی نباشید، نمی‌توانید آن را مدیریت کنید.⁾⁾ پس خودتان و کارمندانتان را وادار کنید برای هر فعالیتی عدد گذاری کنند. خبر خوب این است که تمام کارهای تجاری قابل سنجش و ارزیابی هستند؛ البته معمولاً با سنجش های مالی. اگر سنجش‌های مالی در میان نباشد، قابل اندازه گیری با سایر معیارها هستند. کار شما این است که به افراد کمک کنید تا ارقام سنجش و ارزیابی درستی را برای انجام کارهایشان در موارد خاص انتخاب کنند. بنابراین، از امروز به بهبود این عملکردهای مهم مدیریتی (برنامه ریزی، سازماندهی، استخدام، واگذاری کارها، نظارت، گزارش و سنجش) بپردازید و خود را به طور مستمر وقف پیشرفتی دایم در هر یک از این زمینه ها نمایید.

تمامی این 7 موارد بالا، تک به تک تجربه های شخصی خودم بوده و اگر امروز این موضوعات به اشتراک گذاشته می‌شود، صرفا نظرات و تجارب شخصی اینجانب می‌باشد و حتما که استادان ارجمند در این صنعت خیلی پارامترهای دیگر برای مدیریت در ذهن خودشان دارند، اما این 7 مورد رو بیشتر من تصمیم داشتم که به صورت عامیانه بیان کنم تا جوانان سرزمین عزیزم ایران، بتوانند حتی خیلی کم هم که شده از این مطالب استفاده کنند، من به شخصه وظیفه‌ی اصلی خودم می‌دونم که به جوانان کمک کنم و آنها را آگاه کنم، تا در آینده بتوانیم، دست به دست هم، در آینده سازی کشور عزیزمان به اندازه ی خودمان سهمی داشته باشیم.

همانطور که در مقالات قبلی هم چندین بار ذکر کرده بودم، شاید 10 سال پیش، بازار، آگاهی، عملکرد، نتیجه ها در صنعت خرده فروشی بدین شکل نبود، خیلی محیط بسته ای داشتیم و خیلی آزمون و خطاهای زیادی می‌کردیم، اما امروز خیلی ساده می‌توانیم با یک سرچ کردن، به دنیایی از اطلاعات دست پیدا کنیم و سعی کنیم بهترین ها را جداسازی کنیم و در شغل خودمان پیاده سازی کنیم.

شخصی که همیشه بخواهد برترین باشد، به بهترین‌ها فکر می‌کند و همیشه بی نظیر ترین نتایج هم کسب خواهد کرد.

شخصی که همیشه بخواهد بدون هیچ آگاهی و تجربه کردنی، به بهترین‌ها برسد، هیچ وقت نمی‌تواند حتی یک نتیجه‌ی خیلی خیلی ساده هم از کار یا شغل یا بیزنس خود بگیرد.

جا داره که امروز از بهترین مدیر های زندگی خودمان که در وحله ی اول پدر و مادرمان هستند تشکر ویژه ای داشته باشیم و من به شخصه کل زندگی خودم رو مدیون پدر عزیزم، جناب آقای دکتر پرویز قدملی و مادر بزرگوارم هستم که همیشه در هر شرایطی بهترین ها را برای من خواستند و همیشه به من کمک کردن تا بتوانم روزهایی که زمین خوردم را جبران کنم و با انرژی خیلی بیشتر ادامه دهم. جا داره از برادر عزیزم آقای آروین قدملی تشکر کنم که همیشه بزرگتری کردن در حق من و من همیشه قدر دان ایشان هم هستم.

امیدوارم که مطالب درج شده ، بتواند کمکی به صنعت خرده فروشی کشور عزیزمان کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

جهت رزرو و شرکت در جلسات مشاوره آنلاین مهندس پویان قدم‌لی فرم زیر را تکمیل نمایید.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به مهندس پویان قدم لی می‌باشد.
طراحی و سئو : رضا جعفری نیا
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.