راهکارهای جذب و افزایش مشتری

راهکارهای جذب و افزایش مشتری

تمامی کسب و کارهای کوچک تا بزرگ به دنبال راهکارهای جذب و افزایش مشتری و فروش محصولات و خدمات خود هستند و مهم ترین عامل برای افزایش فروش نیز وجود مشتری است. به بیانی ساده، مسیر افزایش فروش از جذب مشتری می گذرد و کسب و کاری که نتواند مشتری جذب کند، عملا هیچ فروشی هم نخواهد داشت. از این رو، کسب و کارهای مختلف سعی می کنند که مشتریان جدید را به مجموعه مشتریان قدیمی شان اضافه کنند و از روش مختلفی برای این منظور استفاده می کنند. ما این مطلب را آماده کرده ایم تا انواع راهکارهای جذب و افزایش مشتری را شرح دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

چرا افزایش فروش و جذب مشتری مهم است؟

هدف از راه اندازی شدن هر کسب و کاری، فروش محصول یا خدمتی است که مشتریان به آن نیاز دارند اما با توجه به وجود انواع مدل ها از یک محصول یا خدمت خاص، سازمان ها باید بتوانند مشتریان را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند فروش داشته باشند. سازمانی که از هیچ استراتژی برای جذب مشتری استفاده نمی کند، تعداد مشتریان زیادی نخواهد داشت و دچار زیان می شود. یک کسب و کار موفق، با استفاده از راهکارهای جذب و افزایش مشتری، فروش خود را نیز افزایش می دهد و در در نتیجه افزایش فروش، می توان سازمان ها را هم توسعه داد.

بنابراین جذب مشتری از این جهت مهم است که باعث افزایش فروش و توسعه سازمان می شود. افزایش فروش به قدری اهمیت دارد که بعضی از کسب و کارهای جدید راه اندازی شده اند تا مهارت های بازاریابی، فروش و جذب مشتری را به صاحبان کسب و کارها و صنایع مختلف، آموزش دهند. با دریافت مشاوره از این شرکت ها و مشاوران، همه کسب و کارها می توانند راهکارهای عملی افزایش فروش و جذب مشتری را بیاموزند و از این راهکارها در راستای بهبود فعالیت های خود استفاده نمایند.

راهکارهای جذب و افزایش مشتری

حیات یک کسب و کار وابسته به مشتریان است و تمامی صاحبان حرفه ها و صنایع مختلف باید با روش ها و راهکارهای عملی برای جذب مشتری و افزایش فروش آشنا شوند تا بتوانند مشتریان بیشتری را جذب نمایند. در ادامه می خواهیم به مهم ترین راهکارهای جذب و افزایش مشتری اشاره کنیم :

مشخص کردن مشتریان هدف

مطمئنا مشتریان هدف شما تمام افراد نیستند و محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، مختص به یکسری از مخاطبان خاص می باشد. شما در قدم اول برای جذب مشتری، ابتدا باید بدانید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و بر روی آنها تمرکز داشته باشید.

به طور مثال اگر حوزه فعالیت شما فروش لباس بچگانه است، مشتریان شما پدر و مادرهایی هستند که می خواهند برای کودک خود لباس تهیه کنند یا اگر در حوزه فروش لوازم جانبی کامپیوتر فعالیت می کنید، بیشترین مشتریان شما از گروه سنی جوانان می باشند. البته شما ممکن است بر حسب حوزه فعالیت خود، چند دسته مشتری هدف داشته باشید و برای هر یک از آنها، محصولات و خدمات خاصی را ارائه دهید.

بررسی سلایق و نیازهای مشتریان

از اصول مهم جذب مشتری، شناخت سلایق و نیازهای آنهاست زیرا تا زمانی که شما محصول یا خدمتی متناسب با نیاز مخاطب هدف نداشته باشید، مشتری جدیدی جذب نخواهید کرد. بررسی کنید که مشتریان احتمالی شما چه نوع محصول یا خدماتی را پسند می کنند، به چه ویژگی هایی در محصول توجه دارند، ترجیح می دهند خرید حضوری داشته باشند یا خرید آنلاین.

ترجیح می دهند برای خرید آنلاین به چه شیوه ای پرداخت را انجام دهند و مواردی از این قبیل. با اطلاع داشتن از این موارد می توانید محصول یا خدماتی متناسب با نیاز مشتری را ارائه دهید و موفق به جذب آنها شوید.

در نظر گرفتن تخفیف برای مشتریان جدید

اکثر مشتریان برای خرید، فروشگاه یا مجموعه ای را انتخاب می کنند که محصول یا خدمت مورد نظر آنها را با قیمت مناسب تر ارائه می کند و یا اینکه تخفیف در نظر گرفته است. شما می توانید برای جذب مشتری، تخفیف هایی را برای مشتریان خرید اولی در نظر بگیرید برای مثال پینشهاداتی مثل دو تا بخر، یکی ببر، در نظر گرفتن هدیه کوچک و رایگان برای خرید اول و …

برای ارائه کد تخفیف یا محصول رایگان به مشتریان، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کیفیت محصول یا خدمات را نباید پایین بیاورید زیرا آسیب زیادی به کسب و کار شما وارد می کند و مشتری تبدیل به مشتری وفادار نخواهد شد.

ارسال رایگان

یکی از راهکارهای جذب و افزایش مشتری، ارسال رایگان محصول است. می توانید با رایگان کردن ارسال محصول برای خرید اولی ها، آنها را به خرید ترغیب کنید و یا اینکه ارسال رایگان را برای خریدهای بالاتر از یک مبلغ خاص، در نظر بگیرید. این راهکار علاوه بر جذب مشتری، به فروش بیشتر شما نیز کمک می کند زیرا مشتری به دلیل آنکه ارسال رایگان است، خرید بیشتری انجام می دهد تا به حداقل مبلغ اعلامی شما برسد.

استفاده از بازاریابی ارجاعی

از بهترین راهکارهای جذب و افزایش مشتری، استفاده از بازاریابی ارجاعی یا همان بازاریابی دهان به دهان است. شما در این نوع بازاریابی در صورتی موفق خواهید شد که محصولات و خدمات با کیفیتی را ارائه دهید و مشتری به صورت خودجوش و بدون آنکه شما بخواهید، محصول یا خدمت شما را به اطرافیان و دوستان خود معرفی می کند. بازاریابی ارجاعی باعث افزایش اعتماد مشتریان می شود زیرا مردم به نظر دوست، خانواده، افراد مشهور و مطمئن، اعتماد بیشتری دارند.

توجه به مشتریان قدیمی

یکی دیگر از راهکارهای جذب و افزایش مشتری این است که از مشتریان قدیمی خود غافل نشوید و حتما با آنها در تماس باشید. می توانید از طریق ایمیل، پیامک، فضای مجازی و دیگر روش ها، با مشتریان قدیمی ارتباط برقرار نمایید و آنها را به خرید مجدد ترغیب کنید. برای جذب مشتریان قدیمی، بهتر است تخفیف و هدیه بازگشت هم در نظر بگیرید.

راه اندازی وبسایت

راه اندازی وبسایت راهکارهای جذب و افزایش مشتری است زیرا استفاده از اینترنت در میان مردم بسیار رایج شده است و برای بسیاری از خریدهای خود حتی خرید مواد غذایی، از اینترنت استفاده می کنند. هر نوع محصول یا خدمتی که دارید، می توانید برای فروش آن از سایت استفاده کنید و تعداد مشتریان خود را از سطح منطقه به کشور و حتی خارج از کشور، افزایش دهید. سایتی که شما راه اندازی می کنید، امکان خرید مشتریان را از هر شهری فراهم می نماید به همین دلیل از بهترین راهکارهای جذب و افزایش مشتری محسوب می شود.

البته راه اندازی سایت و نگهداری از آن پر هزینه است و باید علاوه بر هزینه کردن برای طراحی سایت، برای بخش سئو، تولید محتوا، فنی و … آن هزینه کنید. همچنین بهتر است بدانید که سایت در طولانی مدت جواب می دهد و حداقل باید شش ماه از فعالیت سایت بگذرد تا به افزایش مشتری و فروش بیشتر محصولات و خدمات، بیانجامد.

جذب مشتری در نمایشگاه ‌ها، همایش ‌ها و رویداد‌های آفلاین

برگزاری یک نمایشگاه، همایش و سخنرانی آموزشی هم می تواند از راهکارهای جذب و افزایش مشتری موثر باشد. بسیاری از کسب و کارها برای شروع فعالیت خود، فقط یک مراسم افتتاحیه برگزار می کنند در حالی که باید مراسم های مختلفی به صورت دوره ای و منظم برگزار شوند مثل همایش معرفی محصول، همایش آموزشی، جشن مناسبتی، سمینارها و …

برنامه ‌های مشارکتی و باشگاه مشتریان

برای جذب مشتریان بیشتر، برنامه های مشارکیت و باشگاه مشتریان هم توصیه می شود. این راهکار بدین صورت است که دو یا چند کسب و کار، مشتریان خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند برای مثال شرکت دیجی کالا، به کاربران خود امتیاز ارائه می کند تا با استفاده از این امتیاز، بتوانند اشتراک فیلیمو، نماوا و … را تهیه کنند. این مثال، نمونه ای از برنامه های مشارکتی است و نه تنها دیجی کالا و فیلیمو، بلکه بسیاری دیگر از کسب و کارها نیز از این برنامه برای افزایش مشتریان خود استفاده می کنند.

هدایا و مزایای رایگان و شخصی سازی شده

برای وفادار کردن مشتریان فعلی خود و همچنین جذب مشتریان بیشتر، هدیه دادن را در برنامه های خود قرار دهید اما هدیه ای که تاثیر خاص خود را بگذارد و ارزشمند باشد. از هدایای شخصی سازی شده و خاص استفاده کنید و به این فکر کنید که مشتری شما با دریافت چه نوع هدیه ای خوشحال می شود مثل یک سفر با نصف هزینه، یک وسیله برقی خانگی، کد تخفیف برای محصول خاص خود و …

شرکت در امور خیریه

یکی دیگر از راهکارهای جذب و افزایش مشتری این است که در امور خیریه شرکت کنید و مشتریان خود را افزایش دهید. زمانی که صندوق های خیریه از شما کمک می خواهند، به آنها کوپن تخفیف یا خدمات رایگان ارائه دهید و در عوض از خیریه بخواهید که در ایونت شما حضور داشته باشد. شخصی که از کوپن تخفیف استفاده می کند را شخصا دعوت نمایید؛ بدین ترتیب متوجه توجه شما خواهد شد و احتمال زیادی وجود دارد که شرکت کند.

به اشتراک گذاشتن دانسته های خود با مخاطبان

از راهکارهای جذب و افزایش مشتری، به اشتراک گذاشتن دانسته ها با مخاطبان است و خیلی از افراد هم از این کار استقبال می کنند. مثلا اگر صاحب یک فروشگاه لوازم جانبی کامپیوتر هستید، می توانید نحوه استفاده از لوازم را به مخاطبان توضیح دهید یا اگر صاحب یک رستوران هستید، می توانید دستور تهیه یک غذای معروف و محبوب را بگذارید. اگر مردم بدانند که شما چه کاری می کنید، تمایل بیشتری به خرید محصول و خدمات شما خواهند داشت.

مشارکت با کسب‌ و کارهای مکمل

در بخش های قبلی اشاره کردیم که یکی از راهکارهای افزایش فروش، برنامه های مشارکتی است و کسب و کارهای مختلف، مشتریان خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند اما یک روش دیگر، مشارکت با کسب و کارهای مکمل است و تفاوتی که این دو شیوه با یکدیگر دارند، در این است که در روش دوم، حوزه فعالیت کسب و کارها مرتبط با یکدیگر می باشد.

برای مثال شما اگر زمینه فعالیت تان فروش لوازم ورزشی است، می توانید با باشگاه های ورزشی همکاری کنید تا مشتریان باشگاه که به دنبال یک فروشگاه خوب لوازم ورزشی هستند، شما را بشناسند و خرید کنند.

ثبت موقعیت مکانی در نقشه های آنلاین

در گذشته برای پیدا کردن آدرس یک فروشگاه، از چندین نفر سوال می کردیم تا بالاخره به فروشگاهی که می خواهیم برسیم اما امروزه پیدا کردن آدرس یک مرکز، به آسانی و از طریق نقشه های آنلاین ممکن شده است. توصیه می شود برای جذب مشتری، موقعیت مکانی خود را در نقشه های آنلاین مثل گوگل مپ، بلد، نشان و … ثبت کنید تا مشتریانی که می خواهند به فروشگاه شما بیایند، بتوانند آدرس را به راحتی پیدا کنند.

توجه به رقبا از راهکارهای جذب و افزایش مشتری

شما مدام باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و این کار تبدیل به بخش اساسی کسب و کار شما شود. بررسی رقبا به معنای تقلید کردن از آنها نیست بلکه باید نقاط ضعف و قوت آنها را بدانید و از ایده هایشان اطلاع داشته باشید. از تکنیک هایی که رقبا استفاده کرده و مشتریان خود را افزایش داده اند، ایده بگیرید و کارهایی که انجام داده اند و باعث ضرر آنها شده است، شما هم انجام ندهید.

توجه به نقش رسانه ‌های اجتماعی

یکی از راهکارهای جذب و افزایش مشتری توجه به نقش رسانه های اجتماعی غافل نشوید زیرا بازدیدکنندگان بسیاری با نیازهای مختلف دارند و از طرفی تبلیغ کردن در این رسانه ها، مقرون به صرفه می باشد. در رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام، اینفلوئنسرهای زیادی هستند که تبلیغات را انجام می دهند. می توانید برای دیده شدن کسب و کار خود توسط مشتریان و جذب مشتریان جدید، تبلیغات خود را به اینفلونسرها بسپارید.

بهتر است اگر می خواهید در رسانه های اجتماعی تبلیغات کنید، اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که حوزه فعالیت نزدیک به شما را دارند. برای مثال اگر فروشنده لوازم تحریر هستید، تبلیغات در پیچ های اینستاگرامی آموزش نقاشی، پیچ مدرسان و معلمان، می تواند باعث جذب مشتریان بسیاری شود. علاوه بر تبلیغات، شما باید خود نیز در صفحه اجتماعی تان فعال باشید و تولید محتوای حرفه ای انجام دهید. حتما برای تولید محتوا، کیفیت را مدنظر قرار دهید و به سلیقه و نیاز کاربران توجه کنید. جهت دریافت خدمات سایت و سئو به صفحه مهندس رضا جعفری مراجعه نمایید.

ارائه قیمت مناسب

مهم ترین موضوعی که هر مشتری برای خرید یک محصول یا خدمت بررسی می کند، قیمت آن است و شما هم برای آنکه مشتریان بیشتری جذب کنید و در بازار ماندگار شوید، باید قیمت منصفانه ای ارائه دهید. البته منظور از منصفانه بودن قیمت، کم کردن کیفیت محصول یا خدمت نیست زیرا مشتریان به کیفیت نیز اهمیت می دهند. بهتر است قیمت شما به نسبت رقبا، کمتر باشد تا با جذب مشتریان بیشتر، رسیدن به سود مدنظر را با افزایش فروش جبران کنید.

داشتن رفتار مناسب با مشتریان

با مشتریان خود رفتار مناسبی داشته باشید و با بی احترامی و ترش رویی با آنها برخوردار نکنید. برای آنکه مشتریان از اخلاق خوب شما راضی باشند، باید فروشنده های حرفه ای استخدام کنید که علاوه بر بلد بودن تکنیک های جذب مشتری و افزایش فروش، خوش رفتار هم باشند.

جذب مشتری با بازاریابی تلفنی

از قدیمی ترین راهکارهای جذب و افزایش مشتری، بازاریابی تلفنی است و به دلیل آنکه تاثیر زیادی که در جذب مشتریان دارد، کسب و کارهای مختلف همچنان از این روش برای جذب مشتری استفاده می کنند. بازاریابی تلفنی با هدف فروش محصولات، حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و نظرسنجی از مشتریان انجام می گیرد و و بازاریاب هم باید مهارت زیادی در تماس تلفنی با مشتری داشته باشد.

توضیح درباره محصول از راهکارهای جذب و افزایش مشتری

برای جذب مشتری و فروش محصول به او، باید درباره مزایا و ویژگی های محصول با مشتری صحبت کنید تا دقیقا متوجه شود که چرا باید آن محصول را تهیه کند. یک فروشنده حرفه ای برای آنکه مشتری احتمالی را تبدیل به خریدار کند، اطلاعات زیادی درباره محصول دارد و می تواند با اطلاعات خود، اعتماد مشتری را جلب نماید. برای جذب مشتری، باید اعتماد او جلب شود و فقط در این صورت است که خرید خواهد کرد.

صادق بودن با مشتری

با مشتری روراست باشید و برای فروش محصول یا خدمت به او، صداقت را در پیش بگیرید. اگر احساس می کنید که محصول یا خدمت شما کمکی به مشتری نمی کند، صادقانه به او بگویید و کمک کنید چیزی را که واقعا نیاز دارد را تهیه کند.

راهکارهای جذب و افزایش مشتری به شیوه آنلاین

راهکارهای جذب و افزایش مشتری به روش آنلاین را می توانید با استراتژی های مختلفی انجام دهید از جمله آنکه :

  • وب سایت

همانطور که در بخش های قبلی مطلب نیز شرح دادیم، وبسایت یکی از بهترین راهکارهای جذب و افزایش مشتری است. داشتن یک وبسایت حرفه ای در حوزه فعالیت که اطلاعات مفیدی از محصولات و خدمات را ارائه دهد و بتواند باعث اعتمادسازی شود، تاثیر زیادی در افزایش تعداد مشتریان دارد. همچنین در وبسایت حتما امکان ثبت سفارش آنلاین را فراهم کنید تا مشتریانی که از سایر شهرها هستند و نمی توانند خرید حضوری کنند، از طریق سایت سفارش دهند.

  • تبلیغات در گوگل

تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز، راهکارهای جذب و افزایش مشتری است. در این راهکار، شما مبلغی را به گوگل پرداخت می کنید و گوگل هم لینکی از سایت شما را که مدنظرتان است را در نتایج برتر جستجو نمایش می دهد. با توجه به اینکه اکثر کاربران بعد از سرچ کردن و نمایش نتایج بر روی لینک های اول کلیک می کنند، زمانی که لینک تبلیغات شما بالا باشد، شانس کلیک بیشتری دارید و بدین ترتیب می توانید مشتری جذب کنید.

  • ایمیل مارکتینگ

کاربرد اصلی ایمیل مارکتینگ برای ارتباط گرفتن با مشتریان قبلی است اما برای جذب مشتریان جدید هم می توانید ایمیل های تبلیغاتی به کاربران ارسال کنید و درباره کمپین ها، تخفیفات، فروش ویژه و .. اطلاع رسانی نمایید. برای دریافت ایمیل از کاربران می توانید فرمی را داخل سایت خود قرار دهید تا برای اطلاع از تخفیفات و اخبارهای جدید، ایمیل خود را در آن فرم درج کنند.

  • تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین به روش های مختلف مثل تبلیغات کلیکی، از تکنیک های جذب مشتری است. این نوع تبلیغ با به نمایش گذاشتن محتوای شما در دید کاربران خاص، باعث افزایش مشتریان می شود.

  • افیلیت مارکتینگ

یکی از روش های بازاریابی آنلاین که به افزایش تعداد مشتریان کمک می کند، افیلیت مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی، افرادی به عنوان بازاریاب، محصولات و خدمات یک شرکت را تبلیغ می کنند و در صورت ایجاد مشتری و فروش به آنها، درصدی از فروش را هم به عنوان پاداش دریافت می نمایند.

راهکارهای جذب و افزایش مشتری به شیوه آفلاین

در کنار جذب آنلاین مشتری، حتما از روش های آفلاین نیز استفاده کنید. در روش آنلاین، مشتریان را از مناطق مختلفی می توانید جذب کنید زیرا در بستر اینترنت، افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف حضور دارند و کسب و کار شما را می بینند اما در اکثر روش های جذب مشتری آفلاین، عمده مشتریان به صورت محلی هستند. در ادامه به این روش ها اشاره می کنیم :

  • تبلیغات چاپی

برای پیدا کردن مشتری و معرفی کسب و کار خود به مشتریان، از تبلیغات چاپی مثل تراکت، پوستر، آگهی روزنامه، مجلات، بروشور و … استفاده کنید. با چاپ پوستر و تراکت و پخش در محل های عمومی، مشتریان زیادی را جذب خواهید کرد.

  • تبلیغات محیطی

یکی از راهکارهای جذب و افزایش مشتری به صورت آفلاین، تبلیغات محیطی است مثل بیلبورد، تابلوهای خیابان، مکان های عمومی، تبلیغات در بدنه اتوبوس و مترو و… که باعث جذب مشتریان جدید می شوند.

  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی

انتشار تبلیغات تلویزیونی و رادیویی روشی از تبلیغات آفلاین است و می توان مشتریان زیادی را جذب کرده و با آنها ارتباط برقرار نمود.

شرکت در دوره های جذب و افزایش مشتری

برای یادگیری راهکارهای جذب و افزایش مشتری و همچنین آموزش دیدن تکنیک های افزایش فروش، می توانید در دوره های تخصصی شرکت کنید. این دوره ها را مراکز مختلفی برگزار می کنند و یکی از بهترین دوره ها توسط مهندس پویان قدم لی برگزار می شود. مهندس قدم لی، دارای مدرک مدیریت اجرایی (MBA) از دانشگاه شهیدبهشتی هستند و تجربه های موفقیت آمیز بسیاری را پشت سر گذاشته اند.

ایشان برای انتقال علم و تجربیات خود، دوره های حرفه ای آموزش فروش و انواع روش های فروش را برگزار می کنند و علاقه مندان همچون صاحبان سازمان ها، مشاوران فروش، بازاریابان و سایر افرادی که به پیشرفت کسب و کار خود اهمیت می دهند، می توانند در این دوره ها شرکت نمایند. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم موجود در وبسایت را تکمیل کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

جهت رزرو و شرکت در جلسات مشاوره آنلاین مهندس پویان قدم‌لی فرم زیر را تکمیل نمایید.

تمام حقوق این وب سایت متعلق به مهندس پویان قدم لی می‌باشد.
طراحی و سئو : رضا جعفری نیا
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.